Voorbereiding
*
|
Context
|
Belevingswereld
Papa, mama, zus(je), broer(tje), neef, nicht, oom, tante, opa en oma. |
Basisplan
|
Opdracht
en randvoorwaarden
Kijkdoos
met als thema familie.
Buitenkant foto's
van ouders, opa en oma, tante's en oom's. Binnenkant knutsels van
spullen die bij dat familielid horen. Bijvoorbeeld een cd die mama graag
luistert, een stropdas van papa en de knuffel van je zusje.
|
|
Receptie
/Oriëntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Filmpje uit Teigertje's film over familie. |
*
|
Instrueren
|
Beeldend
Probleem
De doos
moet geverfd worden of beplakt met foto's. Het moet ook een
stamboom zijn, niet horizontaal maar verticaal met pijltjes.
De
binnenkant moet tenminste 6 geknutselde voorwerpen bevatten, gemaakt van
gekleurd papier en lijm. De leerkracht maakt een gat in de doos
(stanleymes) en de leerlingen kunnen daar een hart van maken.
|
Productie
/Uitvoering |
||
Reflectie
/Nabeschouwing * |
Nabespreken
|
Reflecteren
We
bekijken verschillende kijkdozen per groepje. “Wat valt je op?” “Wat hebben
jullie allemaal gezien?” ''Waarom zou ... die spullen erin hebben
geknutseld?'' ''Welk voorwerp hoort bij welk familielid?''
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria
(matrix)
* De buitenkant van de doos
moet een verticale stamboom zijn van familiefoto's.
* De binnenkant van de
kijkdoos bevat ten minste 6 voorwerpen die te maken hebben met je
familie.
|
Evaluatie
|
Feedback
andere groep
Is er
rekening gehouden met de belevingswereld van het kind?
Ja, want elk kind heeft wel een
aantal familieleden waarmee hij of zij dagelijks in contact is.
Is de inleiding motiverend voor kinderen?
Ja, want winnie de pooh ligt in de belevingswereld van kinderen en ze zijn benieuwd naar wat de knutselopdracht hiermee te maken heeft.
Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja, want de leerlingen moeten bedenken hoe een stamboom in elkaar zit en ten minste 6 voorwerpen knutselen.
Worden de leerlingen gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, want elke familie heeft andere kenmerken.
Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, want in het filmpje vraagt teigertje zich af hoe hij zijn familie kan herkennen en bij deze opdracht gaan we ook daarmee aan de slag.
Straalt het beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, want winnie de pooh is nu nog steeds populair onder kinderen.
Verbeterpunten.
Misschien iets meer criteria; de opdracht is alsnog vrij open.
Sterkste onderdeel.
Het maken van een stamboom is erg leerzaam.
Is de inleiding motiverend voor kinderen?
Ja, want winnie de pooh ligt in de belevingswereld van kinderen en ze zijn benieuwd naar wat de knutselopdracht hiermee te maken heeft.
Is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja, want de leerlingen moeten bedenken hoe een stamboom in elkaar zit en ten minste 6 voorwerpen knutselen.
Worden de leerlingen gestimuleerd tot eigen vormgeving?
Ja, want elke familie heeft andere kenmerken.
Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja, want in het filmpje vraagt teigertje zich af hoe hij zijn familie kan herkennen en bij deze opdracht gaan we ook daarmee aan de slag.
Straalt het beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Ja, want winnie de pooh is nu nog steeds populair onder kinderen.
Verbeterpunten.
Misschien iets meer criteria; de opdracht is alsnog vrij open.
Sterkste onderdeel.
Het maken van een stamboom is erg leerzaam.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten